lördag 25 april 2015

Bättre rustad för stigarna...

Jag har cyklat på en 26" hardtail sedan jag upptäckte tjusningen med mountainbike för två år sedan. Under den tiden har jag utforskat naturen på två hjul i naturen främst runt Järfälla med alla dess otaliga stigar. Och det är just där jag upptäckt min glädje: STIGARNA!
Men stigcykling har sina utmaningar: Här samsas rötter och stenar med varandra och med en hardtail med små hjul har jag det senaste året längtansfullt sneglat på både fulldämpade cyklar såväl som på större hjuldiameter. Jag har helt enkelt ledsnat på en bakdel (cykeln alltså!) som studsar hårt för varje hinder. Jag har även känt av begränsningen med små hjul där jag ibland bromsat istället för att våga satsa. Cyklingen kunde alltså bli roligare.
Och nu har den blivit det...
 
 
Lapierre Zesty TR 329 heter min nya kamrat. Och då TR står för "Trail" d.v.s. stig eller spår så känns det onekligen som om jag har hittat hem. De första turerna har varit som att går från en gammal trång Fiat till en stor fräsig lyxbil. Skillnaden är makalös. Plötsligt får jag ett flow i cyklingen som jag aldrig har upplevt förut. Den mjuka dämpningen kombinerad med 29" hjul gör att jag nu flyter fram över stenar och rötter. Plötsligt vågar jag satsa och ta i istället för att fega. Cykeln har gjort att något som redan tidigare var roligt, numera är alldeles, alldeles underbart!!!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar