fredag 21 mars 2014

Gulsippan Bikepark - ett nöjesfält för Hässelbys barn!

Jag flyttade till Hässelby Villastad 2004. Främst för de barnvänliga områdena med lekplatser, parklekar, skolor och närheten till Mälaren och dess natur. 2006 dök en dag traktorer och lastbilar upp och började bearbeta en fotbollsplan i närheten av parkleken Gulsippan. I slutet av sommaren stod en bikepark färdig till glädje för områdets alla barn...
 


Föga anade jag 2006 att mina egna barn snart skulle ha denna plats som sitt andra hem under vår, sommar och höst. Jag har under åren fått plåstra om både armbågar och knän otaliga gånger. För att inte tala om alla kläder som kommit hem i ett skick som fått barnens mamma att vilja gråta!
Jag själv höll inte på med cykling när denna bikepark byggdes. Nu gör jag gärna mina barn sällskap under några rundor innan jag själv sticker ut i skogen :-)
 
 
Gulsippan Bikepark är resultatet av ett initiativ från de boende i Backlura. Att kommunen gick med på detta projekt och bidrog med redskap och jord kan inte nog berömmas. Denna bikepark används dagligen av både större och mindre barn och är ett härligt exempel på hur man med en liten insats kan skapa en meningsfull sysselsättning och barn och ungdomar.
Frisk luft och motion. Kunde inte bli bättre!

Bilder och vägbeskrivning till Gulsippan Bikepark hittar du på Swebikers hemsida.
Det finns även en Facebookgrupp där det meddelas om städdagar och andra aktiviteter.

1 kommentar:

  1. Kul se att de byggt en Bikepark på Gulsippan. Är född och uppvuxen i Hässelby villastad och har tillbringat ett gäng timmar där under uppväxten. Bor numera i Norra Stäket. Kikar in på din blogg då och då för att se hur det går med allt.

    SvaraRadera