lördag 22 mars 2014

Vildsvin i Västerort!

Vaknade till den här artikeln:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kvinna-jagades-av-20-vildsvin_3391426.svd
Det här utspelade sig alltså i de naturområden jag ofta cyklar. Så sent som igår, lördag 22/3, var jag ute i skogarna mellan Hässelby och Viksjö och trampade.
Det känns onekligen lite obehagligt. Å andra sidan beter sig vildsvin precis som andra större däggdjur i våra skogar: De flyr vid doften av människor - men blir de trängda, eller upplever att deras ungar är hotade - då kan de anfalla.
Rådet som ofta ges är att man inte ska springa, utan lugnt avlägsna sig från platsen. Jag undrar hur de reagerar när de möter nedanstående syn i full fart mot dem. Blir de rädda? Nyfikna?
Vem vet, snart kanske jag får skriva om min första närkontakt!
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar