fredag 14 mars 2014

MTB på asfalt - om DU vill!

Ganska ofta stöter jag på cyklister som pendlar till och från sina jobb på mountainbikes. (Med tanke på tidpunkt och cykelstråk så antar jag i alla fall att det är vad de gör.)
Jag undrar lite varför man väljer att asfaltspendla på en mountainbike och inte på en racer eller hybrid! Inte nog med att hastigheten med grova däck sänks med ca 10%, du måste också lägga uppskattningsvis 20-30% mer kraft för att förflytta en mtb på asfalt jämfört med en bättre anpassad asfaltscykel.* Du kan visserligen sätta på slicks som minskar rullmotståndet, men det stannar ju inte där: En cykel som framförs i trafik omfattas av vissa lagar. Du måste ha reflexer och lampor, och vill du vara snäll mot både dig själv och dina medtrafikanter så gör du klokt att hänga på lite stänkskydd och skruva på en ringklocka. Plötsligt har du skapat en grov landsvägscykel som du inte gärna vill dra ut i skogen på grund av allt du måste släpa på! Många av de mountainbikes jag ser på tidigare nämnda cykelstråk är just utrustade på detta sätt.
Jag själv började cykla aktivt för något år sedan och funderade länge på vilken cykel jag skulle införskaffa. Jag hade behov av att uppgradera min pendlarcykel samtidigt som jag ville ha en cykel att köra i skogen med. Tanken att hänga på all denna utrustning på en mountainbike kändes inte lockande. Jag valde istället att satsa på två cyklar. För min pendling valde jag en hybrid anpassad för att framföras i trafik men som ändå tålde en avstickare på grusväg då en omväg hem från jobbet kändes lockande...
 
 
Till min träning i skogen valde jag en ren mountainbike...
 
 
Det är klart att jag hade kunnat lägga hela på summan på en enda cykel, men då jag ägnar mig åt två sorters cykling så hade det ena blivit lidande på bekostnad av det andra.
För mig känns det här rätt. Andra kanske har en annan uppfattning. Jag antar att de flesta som pendlar med sina mountainbikes på asfalt är nöjda med detta. Till sist handlar det just om vad man själv tycker känns bra. Eller som Guy Kesteven skriver i Allt om MTB nr 2 2013: "Världens bästa cykel? Det är din cykel som den är. Inte den värsta cykeln i skyltfönstret du inte har råd med utan den du har, den du kan cykla med när och hur du vill. [...] Stick ut och cykla, njut och ha kul."
Så sant!
 
*Enligt källor på olika internetforum


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar