söndag 9 mars 2014

Mitt nästa steg - att filma min tur!

Under lördagens härliga tur tog jag med mig min systemkamera i ryggsäcken. Jag tänkte att då nätet redan är fyllt med häftiga filmer på cyklister in action så borde jag väl också bidra ;-)
Jag hittade en skogsbacke som mynnade ut på ett fält. Där placerade jag min kamera. Jag ställde den lågt för att få lite fartkänsla och satsade på att cykla så nära jag kunde för att få med ljudet av hjulen. Jag tog också en sekvens där kameran riktades åt motsatt håll och där jag susade förbi bakifrån.
Under söndagen gällde det så att göra något vettigt av dessa klipp. Jag hittade ett gratisprogram som heter VideoPad - vilket jag laddade ner och började leka med. (Som en total rookie måste jag säga att det var ett riktigt lätt program att lära sig och det finns många effekter och inställningar att upptäcka framöver.)
Jag har förstås massor att lära om klipp, bildvinklar, sekvenser, ljudpålägg och effekter m.m. men man måste ju börja någonstans!
I framtiden kanske jag skaffar en actioncamera, men tills dess kommer jag absolut att fortsätta ta med min kamera ut i skogen. Blodad tand - javisst!

 

1 kommentar:

  1. Snyggt. Jag har också funderat på film men är än så länge kvar i stillbildsfåran :-)

    SvaraRadera