torsdag 17 april 2014

STRAVA made me do this!

Visst, jag har hört talas om träningsappen Strava länge. Jag har också sett de bilder på cykelolyckor som cirkulerar på nätet med texten "Strava made me do this". Jag har ryckt på axlarna och inte riktigt fattat grejen.
För en vecka sedan blev jag genom en medlem i FB-gruppen "Vi som cyklar mtb i Sthlm" inbjuden att registrera mig i den grupp denne just skapat i Strava. Målet var förstås att vi skulle se varandras aktiviteter och dela våra öden och äventyr på cykelsadeln. Jag tänkte, varför inte, och laddade ned appen. Resten är som man säger historia!
Jag är fast!
Jag hade hört att Strava är beroendeframkallande och pushar människor att slita hårdare och hårdare. Jag vill gärna tro att mitt "beroende" är under kontroll. Men jag är osäker ;-)
Hur som helst så är Strava en fantastisk träningsapp. Mängden statistik som man får redan i gratismodellen är suverän. Cyklar jag sträckor som andra markerat som ett segment så jämförs mina tider mot dessa och jag kan se hur jag själv placerat mig i resultat. Jag kan förstås markera mina egna segment och sätta mål för dessa.
Numera cyklar jag alltid med Strava. Det är inte bara en motivationsfaktor utan dessutom ett verktyg som hjälper mig att ha koll på hur långt jag egentligen cyklar i veckorna...
 
 
 
Så... hur går det i min grupp då. Jo, hittills rätt så bra. Men nu blir det några dagar med påskfirande så denna ställning lär ändra sig ;-) 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar