tisdag 17 mars 2015

Ny säsong - Ny cykel?

Japp, vintern är definitivt över. Trogen längd- och utförsåkare som jag är så känns det nästan lite sorgligt. Det blev inte många pass på golfbanan den här vintern. Å andra sidan så strålar nu solen från en blå himmel och det torkar snabbt upp ute i skogen. Har faktiskt pendlat på min mtb till jobbet de senaste veckorna då det myckna gruset gjort det säkrare med dessa tjocka däck än med min pendlarhoj.
Apropå hoj så börjar jag bli alltmer sugen på att byta ut min hardtail mot en fulldämpad. Jag cyklar ju gärna på stigar i skogen och jag kan tycka att det blir lite stökigt med en bakdel som ofta hoppar upp och ned. Sedan kommer ju den klassiska frågan...Vilken Hjulstorlek?
Jag lär lägga ner ett omfattande researcharbete innan jag kommer till skott. Men så här tidigt på säsongen gör det inget. Det är faktiskt lite roligt att surfa runt och se vad man kan få för pengarna. Om någon är sugen på en fin 26" ht så är det bara att höra av sig. (Nypris 8 500:-, Nu 4 000:-!) ;-)


Det lär bli några turer till på gamla hojen innan den blir ersatt. Vårens intåg i naturen upplever man bäst från en sadel. Så är det!

P.S.
Facebookgruppen "Vi som cyklar MTB i Stockholm" har nu ersatts av "Den nya - Vi som cyklar MTB i Stockholm". Gå med och inspirera och inspireras av andra likasinnade!

2 kommentarer:

  1. Kom gärna med en utvärdering av 27,5 och 29... Är själv tveksam till båda ;) Men nån måste man ju välja när det blir dags att köpa ny mtb - anstår ju inte längre att cykla på 26 ;)

    SvaraRadera
  2. Det blir 29". En överväldigande majoritet gör att jag viker mig för grupptrycket ;-)
    (När jag jämför tycker jag dessutom att det är för små skillnader mellan 26" och 27,5" för att det ska innebära någon större förändring.)

    SvaraRadera